FilmVandaag.nl Filmrecensie | Een uitgebreide kijk in eigen achtertuin

De regisseur van De Nieuwe Wildernis brengt het publiek een nieuwe natuurfilm. Ook deze keer is Mark Verkerk in Nederland op zoek gegaan naar het mooiste dat de natuur te bieden heeft. In anderhalf uur tijd wordt er gekeken naar het leven in en rond het water.

Onder begeleiding van voice-overs van Carice van Houten (Zwartboek, Game of Thrones) en Bram van der Vlught (Het Sinterklaasjournaal) wordt de kijker rondgeleid in de Nederlandse natuur.

We volgen het stekelbaarsje in zijn zoektocht van de zee naar zijn geboorteplek in een kleine poel. En we zien een zeearend in de ontwikkeling van pasgeboren jong tot het moment dat zij het nest verlaat. De kijker krijgt een kijk in eigen achtertuin. Dieren die iedereen waarschijnlijk kent worden uitgebreid in beeld gebracht door de makers van de film. De kijker krijgt een nieuw beeld van de dieren die in Nederland voorkomen.

Het verhaal
Hoe houd je de aandacht van de kijkers lang genoeg vast terwijl er alleen beelden van natuur zijn te zien? Dat is een heikel punt wanneer er wordt geprobeerd een natuurfilm aan het grote publiek te verkopen. In eerdere natuurfilms ontstond het idee om korte stukjes uit het leven van een dier te voorzien van een voice-over. Zo lijken de beelden veel meer verhaal te hebben. Ook de makers van deze film hebben getracht een verhaal te creëren met de dieren die zij in beeld brengen, maar ook met het verloop en het verval van de natuur in Nederland. Elk dier wordt gevolgd in een belangrijk stadium van zijn leven. Jongen krijgen of paren is hier vaak een uitermate geschikt onderwerp voor omdat dit vaak een zware onderneming is voor het dier, maar ook een mooi moment voor de kijker om zich in te kunnen leven…

Lees verder op de website van FilmVandaag.nl